Pneuservis

Rady a typy

Proč zimní pneumatiky?

V zimě jsou podmínky řízení mnohem horší a to ze dvou důvodů:

  • Setkáte se s různým povrchem vozovek: zledovatělým, zasněženým či rozmáčeným
  • Nízké teploty znamenají snížení účinnosti letních pneumatik na zimních silnicích

V zimních podmínkách Vám zimní pneumatiky zaručí podstatně kratší brzdnou dráhu. Se zimními pneumatikami budete při teplotě pod 7°C na mokré silnici potřebovat pro zabrždění z rychlosti 80 km/hod celkem 34 metrů, s letními až 40 metrů.

V řadě zemí je používání zimních pneumatik od určitého data povinné. Toto je snadno pochopitelné, nebo nebezpečí nehody vzroste v zimě na šestinásobek. Kontaktní plocha pneumatiky s vozovkou odpovídá velikosti lidské dlaně, tedy asi jen 50 cm2. V zimě proto volte více než kdy jindy vhodné pneumatiky, nebo nic jiného Vás s vozovkou nespojuje.

Při teplotách pod 7°C směs letních pneumatik tvrdne a ztrácí účinnost. Materiál zimních pneumatik je tvořen velmi pružnou křemičitou směsí, takže se pneumatika snadno přizpůsobí nízkým teplotám a zajistí maximální přilnavost, i když rtuť teploměru klesne pod 7°C. Na rozdíl od letních pneumatik mohou mít zimní pláště nižší rychlostní index, než je index homologovaný pro daný vůz. V takovém případě musíte rychlost přizpůsobit tomuto omezení.

V zájmu vlastní bezpečnosti vybavte zimním obutí všechna čtyři kola vozu: nebezpečí „hodin“ je mnohem nižší, než v případě, kdy jsou zimními pneumatikami vybavena jen přední kola, sníží se nebezpečí vybočení vozu z dráhy, vozidlo je při brždění stabilnější, vůz se chová vždy stejně.

Co by jste měli vědět:

  • na mokré vozovce je přilnavost dvakrát menší než na vozovce suché
  • na zasněžené vozovce je přilnavost dvakrát menší než na sněhu
  • na náledí je přilnavost dvakrát menší než na sněhu
  • na zledovatělé vozovce může být brzdná dráha až osmkrát delší než na suché vozovce

Huštění pneumatik

Čím více klesá teplota, tím je naměřená hodnota tlaku v pneumatikách nižší oproti obvyklému stavu. V zájmu vlastní bezpečnosti v zimě kontrolujte tlak v pneumatikách častěji.

 

  • nedostatečně nahuštěné pneumatiky = nebezpečí prasknutí
  • přehuštěné pneumatiky = ztráta přilnavosti
  • pro vyrovnání účinku nízké teploty a zaručení optimálních vlastností pneumatik přidávejte v zimě při huštění k předepsanému tlaku asi 0,2 baru.

Uskladnění pneumatik

Správné uložení pneumatik:

  • Pneumatiky opláchněte vodu a osušte je, aby nemohli oxidovat.
  • Pneumatiky uložte nastojato nebo naplocho v dobře větrané a suché místnosti – snížíte tak na minimum riziko prasklin bočnic.

Investice do zimních pneumatik

Investice do zimních pneu se vyplatí:

  • Zimní pneumatiky zvýší Vaši bezpečnost v zimním období o čtyřnásobek.
  • Sada zimních pneumatik de facto dvojnásobně prodlouží životnost letních pneumatik, protože na nich budete jezdit jen polovinu roku.

Bezpečná zimní jízda

Rozjíždění: aby Vám vůz nezačal klouzat, rozjíždějte se zvolna a zrychlujte pomalu. Pokud při rozjezdu hnací kola prokluzují, přeřadíte na vyšší rychlost – tím se sníží síla přenášená na hnací kola a přitom je zaručena dostatečná trakce. Aby kola neprokluzovala ani ve stoupání, můžete opět použít vyššího rychlostního stupně, než jaký byste použili za normálních podmínek za sucha.

Zatáčky: aby Vůz držel stopu, vjíždějte do zatáček pomaleji a udržujte nižší stálou rychlost. Kdyby přední kola ztrácela kontakt s vozovkou, zpomalte – sundejte nohu z plynu – a v případě potřeby jemně přibrzděte. Pokud má zái vozu tendenci předbíhat předek, zrychlete – tím obnovíte rovnováhu.

Brždění: v zájmu zamezení zablokování kol, a tím i ztráty kontroly nad vozem, brzděte velmi jemně a používejte co nejvíce brzdný moment motoru. Pokud se kola zablokují a vůz začne klouzat, uvolněte brzdový pedál; kola opět přilnou k vozovce. Teprve potom znovu jemně brzděte, pokud možno opět motorem. Pro snížení rizika zablokování kol v klesáních použijte nižší rychlostní stupeo, než jak byste použili za sucha.

Naši klienti